Doprava v Děčíně

Město Děčín je velmi silně ovlivněno dopravou. Díky své poloze na řece Labi, blízkostí hranic s Německem, krásným okolím a dalšími vlivy je pro naše údolí velmi obtížné zpracovat jak místní tak tranzitní dopravu.

Zároveň město velmi zaostává v mnoha druzích dopravní infrastruktury, počínaje pěší, přes cyklistickou až po obslužnost veřejnou dopravou. Parkování ve městě, tedy doprava v klidu je rovněž palčivým problémem města.

Každodenní řešení výše uvedených výzev stojí významné množství peněz nejen z městské kasy, ale také z peněženek nás, občanů města. V neposlední řadě také trpí životní prostředí okolo nás, ve kterém žijeme.

Je řada problémů, které sebou přináší moderní život, zvyšující životní úroveň a mnoho těchto úskalí nelze v rozumném čase a s rozumnými náklady vyřešit. Zbývá ovšem velká část, kterou lze řešit mnoha způsoby.

Optimální doprava je taková, která nenastane. To znamená maximalizovat úsilí k efektivnosti služeb, aby nebylo třeba k jejich využití se někam přepravovat. Tuto úvahu uvádíme detailněji v prioritách v oblasti inovací.

Pěší doprava je nejběžnější formou dopravy, rádi bychom, aby město naplňovalo formát měst 880 – 880cities.org. Jedná se o koncept, který nás velice oslovil a budeme se snažit o jeho naplňování městem Děčín. Ve zkratce se jedná o myšlenku, že cokoliv skvělého ve městě uděláme pro 8 letého a 80ti letého obyvatele/návštěvníka bude dobré i pro ostatní věkové kategorie. V samostatné sekci se budeme věnovat našim nápadům pro zlepšení pěší dopravy.

Cyklistická doprava je prostorově a energeticky nejvhodnější dopravou. S rozmachem elektrokol už se ani nemusíme obávat našich kopců na Maxičky nebo třeba na Chlum. Bohužel město Děčín je v této oblasti velmi pozadu. Městem probíhají významné turistické cyklotrasy a tak v hezkém počasí je město v některých místech cyklisty zaplněno. Jiné části města by zase rády, aby na tyto cyklostezky nemuseli jet buď uprostřed automobilové dopravy nebo aby auty se k cyklostezkám museli dopravit. Cyklodoprava je součástí samostatné sekce.

Veřejné doprava v Děčíně to nemá rozhodně jednoduché. Nejen vzhledem k topologii města, ale také třeba vzhledem k odlivu svých cestujících díky pandemii. Přesto je naprosto klíčovou formou dopravy ve městě. Autobus by měl být jakýsi vysavač individuální automobilové dopravy. Budeme se tedy snažit, aby město Děčín provedlo optimalizaci svých linek a jízdních řádů. Také podporujeme obnovu vozového parku a zavedení nových služeb, které by mohly nové cestující přitáhnout.

Místní automobilová doprava je zkoušena dnes a denně rekonstrukcemi či jinými překážkami především na našich dvou silničních mostech a několika problematických kruhových objezdech. Automobilová doprava by neměla hrát první roli při plánování v dopravní infrastruktuře, ovšem realita je samozřejmě jiná. Děčín má mnoho možností ke zlepšení situace v této oblasti, primárně tedy úpravou problematických míst. Ovšem městech projíždí denně zhruba 22 tisíc vozidel a tak nelze očekávat zázračná řešení. Prioritou tedy je plynulost a bezpečnost dopravy, která sníží negativní dopady na své okolí.

Nedílnou součástí dopravy je doprava v klidu – tedy parkování. Všechna města se snaží o kompromis mezi počtem parkovacích míst a užitnou hodnotou prostoru, která tato místa bezesporu zabírají. Určitě tedy není naší prioritou rozšiřovat standardní parkovací místa v centru – jak v Podmoklech, tak v Děčíně. Prioritou je postavit parkovací domy po jednom na každé straně města, v rozumné poloze, na městském pozemku a s moderními technologiemi (platby, informace o volných místech nejen při vjezdu,…) Další důležitou možností jak pracovat s parkovacími místy je zónovost parkovišť, tedy různé ceny v různých částech města, resp. různé parkovací tarify. Nepočítáme se zaváděním různých výjimek, např pro elektromobily. Naše vize v tomto směru jsou především opřeny o inspirace v okolních městech či státech – přenesením příkladů dobré praxe. Je třeba pracovat nejen s potřebami uživatelů vozidel, ale také třeba s integrovaným záchranným systémem v čele s hasiči.